Speurtocht van Peter van den Borne
door de online kunstwereld en -handel
Gisteren kreeg ik een artikel toegestuurd ‘over kunst kopen op internet’. Het blijkt steeds normaler te zijn om online kunst te kopen en het aanbod zou zeer divers zijn. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik besloot eens wat rond te neuzen op internet om te ontdekken wat mij als zelfstandig kunstenaar boeit en opvalt aan deze online kunsthandel.
Via Google ga ik op zoek naar online internetwinkels waar je kunst kunt kopen buiten de galerieën en websites van de kunstenaars om.
De eerste kunstwinkel die ik online bezoek ziet er commercieel en overzichtelijk uit. Er zit een duidelijke zoekfunctie op die mij leidt naar de voor mij interessante aanbiedingen. Ik zoek onder stillevens en vindt al snel de informatie over wat ik als koper zou willen weten.
De kleurige afbeelding die ik aanklik is van een kunstenares die ‘Anne’ heet. De prijs van het in acryl geschilderde schilderij is bijzonder schappelijk. Onder het bedrag staat dat er ook om een ander formaat gevraagd kan worden. Ik ben benieuwd wat Anne nog meer maakt en Google op haar naam. Maar helaas, ik kan verder niets vinden.
Glicée duurder dan origineel?
Wel kom ik bij een andere kunstenaar uit, ‘Jeroen’ genaamd. Zijn werk ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit. Ik klik verder en zie dat het om een giclée (afdruk) gaat. Deze blijkt duurder te zijn dan het werk van de Anne dat is geschilderd met acrylverf? Er is nog veel meer te vinden over Jeroen. Zijn werk staat op een website van meerdere galeries. Blijkbaar maakt deze kunstenaar gebruik van de online kunsthandel om giclées van zijn werk te kunnen verkopen.
Ik neem een kijkje bij de abstracten en mijn oog valt op een kleurig schilderij dat gemaakt is door een kunstcollectief. Felle kleuren op een formaat van 100×100 en een formaat van 120×120. Je kunt weer kiezen? Dankzij de mooie kleuren is het zeker een schilderij dat in de smaak zal vallen. Maar naar mijn mening zijn er weinig uren nodig geweest voor het maken ervan.
Geen eigen herkenbare stijl
Terwijl ik verder zoek bij de abstracten kom ik waarachtig Anne weer tegen. Nu met meer collageachtig schilderijen. Wederom kan er voor een ander formaat gekozen worden en ligt de prijs onder dat van een giclée? Ook zie ik dat er bij het werk van Anne en het kunstcollectief niet echt sprake van een eigen herkenbare stijl. Daarbij zet ik als kunstenaar wel wat vraagtekens…
Een zekere ‘Paul’ biedt tevens giclées aan. Er is een werk bij dat ik herken en dat bijzonder veel lijkt op het werk van een Poolse paardenfotograaf. Dit is dus niet echt ontsproten uit Paul’s creatieve geest ondanks dat het werk is voorzien van zijn handtekening.
Ook valt het mij op dat op verschillende online kunstwinkels en kunsthandels niet geheel duidelijk is wát en ván welke kunstenaar je iets koopt.
De prijzen lijken aantrekkelijk maar het gaat vaak om giclées of afdrukken in ongelimiteerde oplagen. Soms is originaliteit niet te achterhalen. En exclusiviteit is vaak helemaal ver te zoeken.
Natuurlijk, in deze cybertijd zijn online winkels zeker niet weg te denken. Maar door het zeer commerciële en vluchtige karakter, gaan we steeds makkelijker giclées, afdrukken, en zelfs posters zien als kunstwerken. Wie achter het kunstwerk zit is niet zo interessant meer, het is belangrijk geworden dat de kleuren van het werk passen bij het bankstel en als het bankstel wordt ingeruild, verandert het ‘kunst’werk mee.
In mijn ogen zou het andersom moeten zijn. Een goed kunstwerk heeft een uniciteit en bezit de ziel van de maker, die vaak een heel leven heeft besteed aan de ontwikkeling en exploitatie van zijn kunstenaarsschap. Iedere minuut van zijn ontwikkeling is terug te vinden in zijn werk. Dit in tegenstelling tot een bankstel waarvan er vaak duizenden zijn gemaakt …
Dus ben je op zoek naar een ‘echt’ kunstwerk? Dan moet je misschien ook op zoek gaan naar een ander bankstel dat erbij past.
Kort samengevat:
Wat is me nu opgevallen bij het ‘online kopen’ van een ‘kunst’werk?
|
Aantal Reacties: 0
Reageren ?