Online Kunst kopen op internet. Kwestie van het juiste bankstel?


OnlineKunstKopenSpeurtocht van Peter van den Borne
door de online kunstwereld en -handel

Gisteren kreeg ik een artikel toegestuurd ‘over kunst kopen op internet’. Het blijkt steeds normaler te zijn om online kunst te kopen en het aanbod zou zeer divers zijn. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik besloot eens wat rond te neuzen op internet om te ontdekken wat mij als zelfstandig kunstenaar boeit en opvalt aan deze online kunsthandel.

Via Google ga ik op zoek naar online internetwinkels waar je kunst kunt kopen buiten de galerieën en websites van de kunstenaars om.
De eerste kunstwinkel die ik online bezoek ziet er commercieel en overzichtelijk uit. Er zit een duidelijke zoekfunctie op die mij leidt naar de voor mij interessante aanbiedingen. Ik zoek onder stillevens en vindt al snel de informatie over wat ik als koper zou willen weten.
De kleurige afbeelding die ik aanklik is van een kunstenares die ‘Anne’ heet. De prijs van het in acryl geschilderde schilderij is bijzonder schappelijk. Onder het bedrag staat dat er ook om een ander formaat gevraagd kan worden. Ik ben benieuwd wat Anne nog meer maakt en Google op haar naam. Maar helaas, ik kan verder niets vinden.

Glicée duurder dan origineel?

OnlineKunstKopen2Wel kom ik bij een andere kunstenaar uit, ‘Jeroen’ genaamd. Zijn werk ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit. Ik klik verder en zie dat het om een giclée (afdruk) gaat. Deze blijkt duurder te zijn dan het werk van de Anne dat is geschilderd met acrylverf? Er is nog veel meer te vinden over Jeroen. Zijn werk staat op een website van meerdere galeries. Blijkbaar maakt deze kunstenaar gebruik van de online kunsthandel om giclées van zijn werk te kunnen verkopen.
Ik neem een kijkje bij de abstracten en mijn oog valt op een kleurig schilderij dat gemaakt is door een kunstcollectief. Felle kleuren op een formaat van 100×100 en een formaat van 120×120. Je kunt weer kiezen? Dankzij de mooie kleuren is het zeker een schilderij dat in de smaak zal vallen. Maar naar mijn mening zijn er weinig uren nodig geweest voor het maken ervan.

Geen eigen herkenbare stijl

Terwijl ik verder zoek bij de abstracten kom ik waarachtig Anne weer tegen. Nu met meer collageachtig schilderijen. Wederom kan er voor een ander formaat gekozen worden en ligt de prijs onder dat van een giclée? Ook zie ik dat er bij het werk van Anne en het kunstcollectief niet echt sprake van een eigen herkenbare stijl. Daarbij zet ik als kunstenaar wel wat vraagtekens…
Een zekere ‘Paul’ biedt tevens giclées aan. Er is een werk bij dat ik herken en dat bijzonder veel lijkt op het werk van een Poolse paardenfotograaf. Dit is dus niet echt ontsproten uit Paul’s creatieve geest ondanks dat het werk is voorzien van zijn handtekening.

Ook valt het mij op dat op verschillende online kunstwinkels en kunsthandels niet geheel duidelijk is wát en ván welke kunstenaar je iets koopt.

De prijzen lijken aantrekkelijk maar het gaat vaak om giclées of afdrukken in ongelimiteerde oplagen. Soms is originaliteit niet te achterhalen. En exclusiviteit is vaak helemaal ver te zoeken.
Natuurlijk, in deze cybertijd zijn online winkels zeker niet weg te denken. Maar door het zeer commerciële en vluchtige karakter, gaan we steeds makkelijker giclées, afdrukken, en zelfs posters zien als kunstwerken. Wie achter het kunstwerk zit is niet zo interessant meer, het is belangrijk geworden dat de kleuren van het werk passen bij het bankstel en als het bankstel wordt ingeruild, verandert het ‘kunst’werk mee.

In mijn ogen zou het andersom moeten zijn. Een goed kunstwerk heeft een uniciteit en bezit de ziel van de maker, die vaak een heel leven heeft besteed aan de ontwikkeling en exploitatie van zijn kunstenaarsschap. Iedere minuut van zijn ontwikkeling is terug te vinden in zijn werk. Dit in tegenstelling tot een bankstel waarvan er vaak duizenden zijn gemaakt …
Dus ben je op zoek naar een ‘echt’ kunstwerk? Dan moet je misschien ook op zoek gaan naar een ander bankstel dat erbij past.

Kort samengevat:

Wat is me nu opgevallen bij het ‘online kopen’ van een ‘kunst’werk?

  • Bij drie online kunstwinkels wordt de mogelijkheid geboden om de werken ‘in het echt’ te bezichtigen. Maar wat is ‘in het echt’ als het in de meeste gevallen gaat om giclées of afdrukken?
    • Ik wil het schilderij in het echt zien om het goed te kunnen beoordelen.
      Een plaatje is totaal anders dan de werkelijkheid.
       
  • In de webteksten staat vaak dat het om schilderijen gaat, maar meestal bedoelen ze giclées of afdrukken.
    • De kwaliteit van de giclées die worden aangeboden is vaak erg verschillend. Afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur, de printer, de inkt, het aangeleverde materiaal, de fotograaf die het werk heeft gefotografeerd en niet te vergeten diegene die de afdruk verzorgt. 
  • Veel kunstenaars zijn niet goed te traceren, behalve dan via de online kunsthandels zelf. Inhoudelijk kom je niets over ze te weten.
    • Ik zou graag véél willen weten over de kunstenaar. Zijn inspiratie, achtergrond, kenmerk van zijn werk, drijfveer, waar is het werk tentoongesteld geweest etc, etc.
      Ook zou ik hem of haar graag ook eens persoonlijk willen ontmoeten
       
  • Dezelfde werken zijn via de online kunsthandels vaak op verschillende formaten te verkrijgen. Bij afdrukken en giclées lijkt me dat niet moeilijk maar bij originelen lijkt me dat een stuk lastiger. Ook voor de kunstenaar.
  • Er staat bij de giclées en afdrukken geen oplage vermeld. Dit kan betekenen dat deze werken ongelimiteerd verkocht worden. Lijkt mij als koper niet wenselijk
    • Het werk dient origineel en uniek te zijn, ik zou het niet willen delen met anderen. En als ik een giclée zou kopen, dan zou ik wel graag meer willen weten over de oplage. Liefst niet te hoog, zodat een bepaalde exclusiviteit behouden blijft. 
  • Het aanbod is vooral gericht op de massa. De werken hebben vaak een hoog decoratief karakter.
    • Ik wil een uniek werk dat is ontstaan uit het creatieve proces van, en gemaakt door, de kunstenaar. Dus werk dat niet zomaar door iedere kunstenaar gemaakt kan worden … dat maakt het exclusiever voor mij. 
  • Sommige kunstenaars maken wel erg veel divers werk en voelen zich blijkbaar thuis bij alle kunststromingen. De vraag is of dat nu wel zo logisch is.
    • De meeste kunstenaars specialiseren zich vaak op 1 of 2 disciplines en proberen daar uitzonderlijk goed in te worden. ook iets waar ik op zou letten.
  • Veel werkstukken zijn ook aan de zijkant beschilderd, dus mag je de conclusie trekken dat er in de meeste gevallen geen lijst omheen zal zitten.

 

Aantal Reacties: 0

Reageren ?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.